|
|
|
Η κατανάλωση κόκκινου κρέατος και κρεατοσκευασμάτων συνδέεται με την εμφάνιση καρκίνου του προστάτη Οι άνδρες που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες κόκκινου κρέατος και κρεατοσκευασμάτων φαίνεται ότι παρουσιάζουν αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του προστάτη, σύμφωνα με ευρεία μελέτη Αμερικανών ανδρών. Ερευνητές του National Cancer Institute βρήκαν ότι σε έναν πληθυσμό 175.343 ανδρών ηλικίας 50-71 ετών που παρακολουθήθηκαν για 9 έτη, όσοι κατανάλωναν περισσότερο κόκκινο κρέας κα κρεατοσκευάσματα εμφάνιζαν αυξημένο κίνδυνο προσβολής από καρκίνο του προστάτη, ιδίως μάλιστα προχωρημένης νόσου. Τα ευρήματα αυτά, που δημοσιεύτηκαν στο επιστμονικό περιοδικό American Journal of Epidemiology, έρχονται να προστεθούν σε έναν μάλλον αντιφατικό σωρό ερευνητικών πορισμάτων σχετικά με την πιθανή σχέση κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και εμφάνισης προστατικού καρκίνου. Αρκετές μελέτες που είδαν το φως της δημοσιότητας κατά τα προηγούμενα έτη κατέληξαν σε διαφορετικά συμπεράσματα, με αποτέλεσμα τα επιστημονικά στοιχεία να αξιολογούνται ως περιορισμένης αξίας και μη καταληκτικά. Το ερώτημα βεβαίως και δεν απαντήθηκε τελεσίδικα από την εν λόγω μελέτη. Τα δεδομένα όμως υποδεικνύουν ότι το μαγείρεμα του κόκκινου κρέατος σε υψηλές θερμοκρασίες (ψήσιμο), όπως συμβαίνει στο γκριλ και το μπάρμπεκιου, είναι ίσως αυτό που ανεβάζει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη. Αναλύοντας τα ευρήματα, διαπιστώθηκε ότι στην 9ετία παρακολούθησης συνολικά ανέπτυξαν καρκίνο του προστάτη 10.313 άνδρες και 419 πέθαναν λόγω της νόσου. Το 20% των ανδρών που κατανάλωναν τις υψηλότερες ποσότητες κόκκινου κρέατος (μοσχαρίσιου και χοιρινού) εμφάνιζαν 12% μεγαλύτερο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη από αυτούς πο κατανάλωναν τις ελάχιστες. Η εκτίμηση αυτή έγινε ενώ είχαν ληφθεί υπόψη και άλλοι παράγοντες όπως κάπνισμα, άσκηση κα μορφωτικό επίπεδο. Οι τροφές που συνδέθηκαν ισχυρότερα με τον καρκίνο ήταν το μπέικον, τα λουκάνικα και το χοτ-ντογκ, ενώ τα πουλερικά λιγότερο από όλα. Ο πιο "επικίνδυνος" τρόπος μαγειρέματος ήταν το ψήσιμο στο γκριλ ή στα "κάρβουνα" (μπάρμπεκιου). Τα ευρήματα της μελέτης συμφωνούν με τη θεωρία ότι τα κρέατα που μαγειρεύονται σε υψηλές θερμοκρασίες είναι πιο "καρκινογόνα", διότι λόγω της υπερθέρμανσης παράγονται χημικές ουσίες - πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (PAHs) και ετεροκυκλικές αμίνες - που αποδεδειγμένα προκαλούν καρκίνο σε πειραματόζωα. Ιδιαίτερα διαπιστώθηκε πως η διαιτητική πρόσληψη υψηλής ποσότητας βενζο-α-πυρενίου (PAH), σχετιζόταν με υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη. Το ίδιο ίσχυε και για νιτρικές και νιτρώδεις ενώσεις, που χρησιμοποιούνται ως συντηρητικά και ενισχυτικά γεύσης σε κρεατοσκευάσματα, όπως το μπέικον, το χοιρομέρι και τα λουκάνικα. Οι ενώσεις αυτές όταν καταναλώνονται προάγουν την παραγωγή νιτροζαμινών, γνωστών καρκινογόνων ουσιών. Η ενδιαφέρουσα αυτή μελέτη του Dr. Rashmi Sinha και της ομάδας του αξίζει περαιτέρω διερύνησης και με άλλες μελέτες, ώστε να επιβεβαιωθεί αν τελικά το κόκκινο κρέας ή οι τρόποι ψησίματος και κατεργασίας του αποτελούν πραγματικούς παράγοντες κινδύνου για την πρόκληση καρκίνου του προστάτη. Πηγή: Reuters Health / Sinha R. et al, Meat and meat-related compounds and risk of prostate cancer in a large prospective cohort study in the United States; American Journal of Epidemiology, November 1, 2009.
|


